Førti merkevarer, én plattform
Prosjekt: Rotkäppchen-Mumm på toujou
Rotkäppchen-Mumm, en tysk produsent av kvalitetsvin og -brennevin, trengte et enhetlig systemlandskap med sentralisert samtykkehåndtering og aldersverifisering for 40+ interne merkevarer. Fra enkel migrering av nettsteder til relansering og lansering av helt nye nettsteder, var det to overordnede mål: designfrihet for hvert varemerke og effektive sentrale prosesser for selskapet. toujou har levert det nødvendige enhetlige tekniske rammeverket for Rotkäppchen-Mumms nettsteder siden 2020.
Rotkäppchen-Mumm
Et familieeid selskap med mer enn 200 premiumprodukter
Rotkäppchen-Mumm er Tysklands ledende leverandør av vin og brennevin. Siden det ble grunnlagt i 1856 har selskapet vært ledende innen innovasjon, og leverer en stadig voksende portefølje av førsteklasses merkevarer. Tysklands markedsleder kombinerer et bredt utvalg fra egen produksjon med distribusjon av mer enn 200 internasjonale kvalitetsprodukter.
For å opprettholde sin innflytelsesrike posisjon i markedet er konsernet avhengig av høye kvalitetsstandarder, bransjeekspertise og kontinuerlig tilpasning av produktutvalget til forbrukernes smak og ønsker. Rotkäppchen-Mumms mest vellykkede merker inkluderer Rotkäppchen, Mumm, Geldermann, Doppio Passo und Echter Nordhäuser. Selskapet hadde en samlet omsetning på 1,2 milliarder euro i 2021.
Samarbeid siden
2020
Lanserte nettsteder
40+
Måneder til lansering
3
Problem: Flere varemerker uten et sentralt kontaktpunkt eller samtykkehåndtering
Rotkäppchen-Mumm så etter en måte å rulle ut sentrale funksjoner på, å konsolidere utgiftene og å ha et klart definert kontaktpunkt. Dette betydde en partner måtte oppfylle to viktige krav:
For det første var det viktig for de ansvarlige at det tekniske grunnlaget la til rette for smidig drift og intern koordinering. Dette ble særlig tydelig i forbindelse med den lovpålagte samtykkefunksjonaliteten for informasjonskapsler. Den skulle administreres på ett sted, men samtidig tilpasses stilen til de respektive merkevarene og nettstedene. Det samme gjaldt alderskontroll – en uunnværlig del av et nettsted som reklamerer for alkoholholdige drikkevarer.
For det andre skulle ikke hvert enkelt varemerkes egenart svekkes. De enkelte merkevareforvalterne arbeidet med eksterne byråer og ulike publiseringssystemer. Selv om systemene oppførte seg likt, var resultatet ikke identisk, noe som gjorde det vanskelig å koordinere arbeidet.
Likt, men likevel annerledes
Tre scenarioer
For å nå målene for de enkelte merkevarene måtte toujou kunne håndtere tre ulike scenarioer: relansering, flytting og oppretting av nye nettsteder. Klikk på bildene for å se mer informasjon om prosjektene.
Relansering av nettsted
Et eksisterende nettsted danner grunnlaget for et nytt design utarbeidet av et eksternt byrå.
11
Flytting av nettsted
Et eksisterende nettsted flyttes til toujou. Det gamle nettstedet fungerer som utgangspunkt for toujou-versjonen.
19
Løsning på tvers av merkevarene: Sentralisert, men unik
Altersabfrage – gleich und doch autark
"Sorry, Du kommst hier nicht rein." Sei es die förmliche Ansprache oder das Du, gestaltet sich die Abfrage nüchtern oder verspielt – diese Entscheidungen obliegen den jeweiligen Markenverantwortlichen. Denn der Part der Altersfreigabe wird mit toujou individuell und in Einklang mit dem Corporate-Design-Vorgaben umgesetzt.
Dafür wird ein Overlay vor die Website geschaltet. Im Design und Text sind die jeweiligen Markenverantwortlichen jederzeit frei. So gelingt eine Vereinheitlichung der für alle rechtlich vorgeschriebenen Website-Bedingungen gepaart mit Individualität an der gewünschten Stelle.
Informasjonskapsler og konkurranser – sentral kontroll med brukertilpasning
Informasjonskapsel-banneret tilbys av toujou sentralt. Samtidig beholder hvert merkevarenettsted kontrollen når det er ønskelig. Dette betyr at alle nettstedene til Rotkäppchen-Mumm bruker det eksisterende samtykkehåndteringssystemet. Det dekker det juridiske aspektet med innstillinger som oppfyller kravene i det europeiske personvernregelverket (GDPR).
toujou tilbyr også lokaliserte innstillinger for informasjonskapsler for internasjonale nettsteder, som Rotkäppchen CZ og Rotkäppchen ASIA (mer om flerspråklige nettsteder).
Vilkår og betingelser for konkurranser og maler for personvernerklæringer kan administreres sentralt på samme måte, slik at merkevareansvarlige kan ta dem i bruk og tilpasse dem.
På denne måten kan store selskaper spare tid på implementering og koordinering, noe som gir rom for andre aktiviteter og sparer penger.
Sentral prosjektledelse – både før og etter lansering
Enten det gjaldt et nytt nettsted eller en relansering var vanligvis tre parter involvert i prosjektet: Avdelinger fra Rotkäppchen-Mumm (IT- og merkevareansvarlige), toujou og et kreativt byrå som sto for utformingen av nettstedet.
Viviane Gebeleins avdeling hos toujou fylte behovet for prosjektledelse. De så på gjennomførbarheten og innsatsen som krevdes for å implementere byråets designkonsept før de implementerte designet i samråd med byrået og Rotkäppchen-Mumm. Til slutt ble hvert nettsted godkjent av Rotkäppchen-Mumm og det kreative byrået før lansering.
Vi var på jakt etter ett enkelt kontaktpunkt mellom de merkevareansvarlige, IT-avdelingen og de ulike eksterne byråene. Med toujou visste vi at vi alltid var i de beste hender, ikke bare på grunn av den pålitelige nettstedsteknologien, men også på grunn av prosjektledelsen.
Lansering: toujou som kontaktpunkt for alle parter
toujou fungerte som et mellomledd mellom de eksterne byråene, de merkevareansvarlige og IT-avdelingen. Den reduserte ressursbruken til prosjektledelse og ga Rotkäppchen-Mumms ledere mer tid til å konsentrere seg om strategiske spørsmål knyttet til vin- og brennevinsvirksomheten.
«Ved å migrere, relansere og bygge om ulike merkevarenettsteder fikk vi gradvis innsikt i produktmangfoldet og organisasjonsstrukturen i vin- og brennevinssektoren, noe vi drar nytte av når vi lanserer nye prosjekter i dag,» sier Viviane Gebelein hos toujou. «På denne måten kan vi bidra til profesjonelle nettsteder gjennom funksjoner, innholdselementer og tilpasset design.» Takket være toujous tekniske vedlikehold av SaaS-løsningen, sikrer vi det også på lang sikt.
Utvikle én gang, gjenbruk for alltid
Hvis det oppsto et spesielt behov hos ett eller flere enkeltmerker, trengte IT-avdelingen hos Rotkäppchen-Mumm bare å dekke implementeringskostnaden én gang for å gjøre funksjonen tilgjengelig for alle. Tro mot mottoet «Det som er bra for ett merke, kan ikke være dårlig for de andre». De merkevareansvarlige får vite om den nye funksjonen fra toujou og kan ta den i bruk.
På denne måten får de merkevareansvarlige friheten de trenger uten å være låst til tekniske prosesser. Samtidig hører isolerte løsninger for hvert enkelt merke fortiden til. Som med samtykkehåndtering og aldersverifisering gir et sentralt system trygghet og tilstrekkelig rom for individuell utfoldelse. Som et resultat fortsetter Rotkäppchen-Mumm å dra nytte av nye funksjoner som legges til, selv etter lanseringen av et nettsted.
De viktigste funksjonene som er implementert hos flere merkevarer er:
Keycloak
Denne programvaren med åpen kildekode gjør det enkelt å gi tilgang til passordbeskyttet innhold som ikke er synlig for andre brukere. Dette gjøres gjennom en påloggingsprosess på tvers av plattformene for bestemte besøkende på nettstedet (f.eks. forhandlere).
Mautic
Et markedsføringsverktøy som skaper, forener og automatiserer prosesser. Blant de mange alternativene finner du nyhetsbrevmarkedsføring, men også leadgenerering. Rotkäppchen-Mumms merkevarer bruker Mautic til konkurranser.
UserCentrics
En ekstern leverandør av samtykkehåndtering som utvider og tilpasser samtykkehåndteringen. Eksternt nettstedsinnhold, som kart, videoer og HTML-elementer, vil heretter bli administrert gjennom denne leverandøren.
Rotkäppchen-Mumm og toujou: En forening av 40 nettsteder
Slik lyktes et selskap med rundt 1000 ansatte og mange ulike varemerker å konsolidere driften uten å miste det individuelle preget.
Totalt 40 nettsteder ble opprettet i løpet av 2,5 år. 10 prosjekter var nye nettsteder, 11 nettsteder ble relansert og 19 eksisterende merkevarenettsteder for Rotkäppchen-Mumm ble flyttet til toujou.
I gjennomsnitt tok det tre måneder fra prosjektstart til lansering av et nettsted. Selv etter lansering forble toujou en pålitelig partner som tok seg av support og prosjektledelse. De merkevareansvarlige vurderer hvor mye hjelp de ønsker fra toujou, og i hvilken grad de ønsker å redigere nettstedet selv.
For oss er nettsidene til Rotkäppchen-Mumm mer enn et klassisk prosjekt med start- og sluttdatoer. Vi fokuserer på det verdsatte partnerskapsbaserte samarbeidet med de merkevareansvarlige og deres byråer – en merverdi som ingen ønsker å miste.
Enten det gjelder nye oppskrifter, utvidelser av produktsortimentet eller konkurranser: Selv etter at prosjektet har startet, vil merkevarenettstedene fortsette å finjusteres. For å legge ut nytt innhold på nettet bruker vi hos toujou og de merkevareansvarlige funksjonene daglig, og noen av dem er spesialutviklet.
Morsomme fakta om prosjektet gjennom 2,5 år
Flasker musserende vin åpnet av toujou
72+
Nye vinkjennere hos toujou
11
Utprøvde oppskrifter
21